5 tips voor managers om je sales team naar de top te coachen

Door Caroline Acou op 25.06.2015 in

Sales Coaching

Coachen in sales, moet dat nu zo nodig? Het antwoord is ja. Als we kijken naar een goede en een gemiddelde sales manager dan maakt coaching het verschil tussen de twee. Wat van een manager een goede coach maakt? Dat laten we je zien aan de hand van de volgende 5 tips. Zo coach jij je sales team naar de top.

1. Persoonlijke relaties

Neem de tijd om een persoonlijke relatie met jouw mensen op te bouwen, alleen dan kan je inschatten wat iedereen persoonlijk nodig heeft. Vertel hen niet alleen hoe het moet, maar stel vooral veel vragen en stimuleer je medewerkers richting de oplossing. Als coach help je bij het ontwikkelen van goede gewoonten waardoor doelen bereikt worden en tijd zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Dit alles draagt bij aan een sfeer van vertrouwen op de werkvloer.

2. Teamoverleg

Teamoverleg kan productief en leuk zijn. Het biedt je teamleden een platform om ideeën te delen, problemen voor te leggen en oplossingen aan te dragen. Let erop dat er ook ruimte is om eventueel gemaakte fouten te delen en input van collega's te vragen, om dit soort moeilijkheden in de toekomst beter het hoofd te bieden. Als coach help jij je teamleden de lijnen te trekken tussen acties en doelen, vastgelegd in een actieplan.

3. Bereid gezamenlijke (telefonische) besprekingen goed voor

De beste manier om samen een cliëntbespreking in te gaan is als iedereen voorbereid is en een gezamenlijk doel voor ogen heeft. De volgende vragen moet je kunnen beantwoorden:

  • Wat is het gezamenlijke doel dat gerealiseerd moet zijn aan het eind van de bespreking?
  • Wat is mijn rol als manager? Moet ik observeren, deelnemen of juist leiden?
  • Heb ik samen met mijn sales rep. alle belangrijke informatie doorgesproken?
  • Zijn alle belangrijke personen wel uitgenodigd en aanwezig?
  • Inplanning en opvolging van de to do's.

4. Evalueer gezamenlijke besprekingen

Noteer tijdens de bespreking twee of drie punten waarin je medewerker zich kan verbeteren. Een overweldigende stroom aan verbeterpunten werkt echter verwarrend en averechts. Het doel is verfijning en focus, niet om iemand af te schrijven. Let erop dat je ook vragen stelt en je medewerker zelf de antwoorden laat vinden. Hierdoor krijgt hij de gelegenheid om zijn eigen effectiviteit onder de loep te nemen en het werkt motiverend.

5. Bespreek carrière groeimogelijkheden

Gesprekken over groeimogelijkheden moet je echt jaarlijks houden. Stuur je medewerker altijd van tevoren de discussievragen toe, zodat hij zich kan voorbereiden. Deze jaarlijkse gesprekken bieden de mogelijkheid om persoonlijke doelen, groeimogelijkheden en professionele ontwikkeling te bespreken. Laat je medewerker inzien wat zijn huidige prestatieniveau nu is en wat mogelijk is, dan wordt vanzelf duidelijk op welke gebieden ontwikkeling nodig is. In dat geval kan je een aanvullende training aanbevelen en/of helpen met het schrijven van een persoonlijk ontwikkelplan.

Als je deze 5 tips inzet zal je zeker resultaat zien. Je team zal minder fouten maken en meer vertrouwen hebben. De motivatie van een medewerker om goed te presteren begint met een goede relatie met jou, hun manager!

Over Talentogrow

Talentogrow biedt verschillende unieke leiderschapsopleidingen aan. Zo kun je als manager je team beter laten functioneren en de betrokkenheid van de medewerker vergroten. Al onze opleidingen vertrekken vanuit jouw bedrijfsdoelstellingen -en waarden. Daarnaast implementeren we duurzame oplossingen door training, coaching en consulting. Ben je er klaar voor?

Lees meer over:

Voeg een reactie toe

Reacties

Nog geen reacties. Voeg als eerst een reactie toe.