De succesfactor van een team? Effectieve en geweldloze communicatie

Door Caroline Acou op 27.04.2015 in

Effectief communiceren

Effectief communiceren met je collega's is essentieel voor een goede samenwerking en ook de teamresultaten. Maar hoe vaak sta je stil bij je manier van communiceren en het effect ervan? In dit artikel gaan we in op effectief en geweldloos communiceren en hoe je het kan inzetten.

Effectieve communicatie, een open deur?

Goed communiceren is belangrijk voor alle partijen, altijd. Je maakt het je collega's makkelijker je te begrijpen als je duidelijk overkomt en daarmee verbeter je direct het contact tussen jullie. Dit is waardevol voor het moment, maar natuurlijk meteen voor elk toekomstig contact. Als je op een werkvloer werkt met meerdere werknemers en het is druk dan is het niet altijd voor iedereen duidelijk wie waar mee bezig is. Lastig, want zo wordt er makkelijker langs elkaar heen gewerkt en dus niet op elkaar afgestemd.

 

De meeste mensen die in teamverband werken denken te weten waar iedereen om hen heen mee bezig is, maar in de praktijk blijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Zo creeer je een verwachting van een ander die die persoon misschien helemaal niet waar kan maken en vervolgens spreek jij hem of haar daarop aan. Dit is regelmatig een recept voor conflict; je collega voelt zich aangevallen terwijl jij je van geen kwaad bewust bent. Een onhandige vorm van communiceren en niet erg effectief. Als je je bewust bent van het model van geweldloze communicatie en deze te allen tijde inzet hoef je soortgelijke situaties niet meer mee te maken.

 

Wat is geweldloze communicatie?

Geweldloze communicatie is gebaseerd op een dynamisch model dat is ontwikkeld door Carl Rosenberg. Het is een manier om te communiceren dat je kan gebruiken in elke situatie en geinspireerd door vrededenkers als Mahatma Gandhi en Martin Luther King. In de basis gaat het communicatiemodel ervan uit dat alles wat je uitspreekt je doet met de intentie de ander niet te schaden. Weer zo'n open deur? Blijkbaar niet. Het is heel menselijk om vanuit je eigen gedachten en behoeftes te denken en die van een ander niet in acht te nemen tijdens situaties. Gelukkig is het model van geweldloos communiceren heel simpel.

 

Het model van geweldloze communicatie

Dit simpele communicatiemodel is gebaseerd op vier elementen:

 

  1. Waarneming
  2. Gevoel
  3. Behoefte
  4. Verzoek

 

Door een situatie eerst waar te nemen leg je alle feiten openlijk op tafel. Hiermee vermijd je vanaf het begin eventuele verschillen in interpretatie van een situatie. Vervolgens deel je je gevoelens met betrekking tot de situatie. Wat doen deze feiten met je? Hierna communiceer je je behoeften; waarom is dit belangrijk voor je? En uiteindelijk doe je een voorstel om tot een oplossing te komen. Hiermee neem je zelf de verantwoordelijkheid de situatie op te lossen en geef je de ander ruimte om je voorstel aan te nemen, af te wijzen of met een ander voorstel te komen. Op deze manier vermijd je misverstanden en schaad je niemand. Jij voelt je beter en je collega ook.

 

Kortom, als jij en je collega's op een geweldloze manier met elkaar communiceren is dat zeer effectief voor jullie algehele communicatie én het succes van jullie hele team. Wil je weten hoe wij jou hierbij kunnen helpen? Bekijk dan onze teamopleidingen.

 

Over Talentogrow

Talentogrow biedt verschillende unieke opleidingen aan voor medewerkers, individuen en teams. Sterke teams en organisaties leveren immers grootse resultaten. De communicatie binnen teams speelt hier een belangrijke rol. Is uw team er klaar voor?

 

Mis geen enkel artikel meer!
Krijg voortaan het laatste artikel automatisch in je inbox toegestuurd. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis geen enkel artikel meer.

Lees meer over:

Voeg een reactie toe

Reacties

Nog geen reacties. Voeg als eerst een reactie toe.