Waarom een sterk onthaalbeleid door HR professionals cruciaal is

Door Caroline Acou op 07.08.2015 in

Onthaalbeleid

De eerste indruk zet de toon van elke relatie, zo ook voor nieuwe medewerkers in een bedrijf. Als HR professional ben je verantwoordelijk voor het onthaalbeleid, een beleid waarmee je vanaf dag 1 de betrokkenheid van een nieuwe medewerker stuurt. Maar hoe zorg je als HR professional dat je onthaalbeleid het juiste resultaat levert?

Sinds 2007 is een onthaalbeleid wettelijk verplicht. Hoe dit onthaalbeleid eruit ziet is echter aan het bedrijf zelf en het loont om ruimer te denken dan de wettelijke verplichtingen. Want een goed onthaalbeleid zorgt ervoor dat iemand zich welkom voelt en weet wat er wordt verwacht. Maar je verkleint ook de kans op verloop en draagt bij aan de vorming van een sterke identiteit binnen de organisatie. Tevens ook belangrijk voor mensen die al langer in dienst zijn.


Er zijn drie sleutelfactoren waarmee je, als je ze goed inzet, de juiste toon kan zetten voor nieuwe medewerkers. Hieronder zullen wij deze factoren toelichten.

 

Identiteit

Een succesvolle organisatie heeft een goed imago nodig. Dit begint aan de binnenkant van de organisatie; door een sterke identiteit te creëren. Medewerkers moeten trots voelen, want als zij dit uitdragen, zullen je klanten het ook meteen geloven. Het vormen van deze identiteit begint al zodra een nieuwe medewerker op zijn eerste dag binnenstapt. Laat de neuzen vanaf het begin direct de goede kant op wijzen. Breng de bedrijfstrots over en zorg voor een goede basis.


Interne communicatie

Een onthaalbeleid is meer dan een introductiedag voorzien van een pakket met huisregels, organogrammen en een rondleiding om de interne identiteit en bedrijfsvoering te communiceren. We leven in een tijd waarin je je moet afvragen of je als bedrijf niet gigantisch achterloopt als je interne communicatie vooral bestaat uit zenden, zoals het hebben van een Intranet waarop alleen het bedrijfsnieuws is te lezen. Juist het aangaan van de dialoog is zo belangrijk, hiermee vergroot je  de betrokkenheid en motivatie van je medewerkers. Wederzijdse interne communicatie is key.

 

Dialoog

Zet goede tools in om te zorgen voor interactie, om zo processen te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan tools zoals wiki's, groepsblogs, e-learning en social bookmarking. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden, breng je medewerkers in beweging. Laat ze de dialoog met elkaar aangaan, waarbij juist de interactie tussen verschillende niveau's binnen de organisatie van onschatbare waarde is.


Deze drie sleutelfactoren dragen allen bij aan eenzelfde doel, namelijk het bevorderen van de betrokkenheid en motivatie van de medewerkers. Door actieve bijdrage voelt een medewerker zich meer eigenaar van de organisatie, waardoor er één identiteit ontstaat. En dat begint dus al bij een goed en doordacht welkom op dag 1 van de nieuwe medewerker. Zie het onthaalbeleid daarom als een onderdeel van het totale interne communicatiebeleid en niet als verplichting.


Mis geen enkel artikel meer!
 Krijg voortaan het laatste artikel automatisch in je inbox toegestuurd. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis geen enkel artikel meer.


Over Talentogrow

Talentogrow biedt verschillende unieke opleidingen aan. Zo kun je als HR professional training krijgen in verschillende HR facetten. Al onze opleidingen vertrekken vanuit jouw bedrijfsdoelstellingen -en waarden. Daarnaast implementeren we duurzame oplossingen door training, coaching en consulting. Ben je er klaar voor?

Lees meer over:

Voeg een reactie toe

Reacties

Nog geen reacties. Voeg als eerst een reactie toe.