Terug

Conflicthantering

We hebben allemaal wel eens een meningsverschil. Soms leidt zo'n meningsverschil tot een conflict. Meestal proberen we zo'n conflict te vermijden. Maar sta er eens bij stil dat het ook een kans kan zijn om de dingen helemaal anders aan te pakken!

Conflicten vinden we meestal vervelend. Omdat we niet luisteren naar elkaar, omdat de emoties hoog oplopen of gewoon omdat de ander toch zo'n moeilijke persoonlijkheid heeft… Daarom vermijden we ze, geven we tegen onze zin toe of durven we niet voor onze eigen mening op te komen. Of we gaan heel hard vechten voor ons eigen gelijk.

Conflicten zijn echter vaak een kans om de dingen eindelijk eens anders aan te pakken in de toekomst. Als je conflicten een kans geeft en er goed mee kunt omgaan, dan creëer je plots meer energie en ruimte voor andere zaken, voor wat echt belangrijk is.

Na deze tweedaagse opleiding kan je:

  • Een conflict (h)erkennen;
  • Je eigen conflictstijl benoemen;
  • Je eigen mening inbrengen en respect opbrengen voor het standpunt van de ander;
  • Je eigen drijfveren en die van de ander beter begrijpen;
  • Samenwerken om tot een werkbare oplossing te komen.


De doelgroep van deze opleiding:

Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die op een assertieve manier wil opkomen voor zijn of haar eigen mening en wil leren omgaan met conflicten.

Het programma:

  • Ken jezelf en de ander
    • Je maakt kennis met je eigen denken en gaat na hoe anderen denken.
    • Je leert jezelf en de ander beter te begrijpen en maakt hiervoor gebruik van het enneagram en het kernkwadrant van Ofman.
  • Communicatiestijlen
    Als het fout loopt in de communicatie ligt de oorzaak vaak bij de manier waarop een boodschap overgebracht en geïnterpreteerd wordt.
    Tijdens dit luik van de opleiding staan we stil bij:
    • Het onderscheid tussen de feiten en de manier waarop we ze interpreteren
    • Verschillende communicatiestijlen, gebaseerd op de Roos Van Leary
    • De principes van geweldloze communicatie (Rosenberg)
  • Feedback geven en empathisch luisteren
    Nu we de verschillende communicatiestijlen hebben bestudeerd, leren we:
    • Actief te luisteren naar de kern van de boodschap
    • Om te gaan met feedback en kritiek
    • Het eigen standpunt op een assertieve manier te formuleren
  • Inzicht in conflicten
    • Aan de hand van concrete voorbeelden uit de werksfeer, bespreken we wat nu precies een conflict is.
    • We staan stil bij hoe we zelf omgaan met conflicten en wat we er zelf bij ervaren.
    • We bekijken hoe en wanneer een meningsverschil escaleert tot een conflict.
  • De kunst van het middelen
    We leren hoe we zelf een conflict kunnen oplossen door de juiste luistervaardigheid en empathie aan de dag te leggen en door op een assertieve en geweldloze manier voor de eigen mening op te komen.
  • Oefeningen
    Doorheen dit tweedaagse traject wordt elke stap uitvoerig geoefend. De oefeningen bestaan uit:
    • Individuele reflectiemomenten
    • Demonstraties door de trainer
    • Oefeningen in kleine groepjes met observator
    • Rollenspelen
    • Oefeningen in grote groep met feedback


Onze aanpak:

Bij Talentogrow vertrekken we niet vanuit oplossingen, maar vanuit resultaten. Onze opleidingen zijn dan ook vooral praktijk- en resultaatgericht. We werken met rollenspelen en cases die zoveel mogelijk beantwoorden aan je eigen praktijkervaringen. Wat je leert kan onmiddellijk bijdragen aan de strategie van je eigen bedrijf en kan zo leiden tot betere resultaten.

Tijdens onze interactieve en intensieve opleidingsdagen krijg je een overzichtelijke syllabus die de belangrijkste handvaten kort en bondig weergeeft. Zo heb je nadien een handig naslagwerk dat je elke dag in allerlei situaties kan gebruiken.

Meer weten over de opleiding?

Momenteel is er nog geen datum voor deze opleiding gepland, wenst u meer te weten neem dan contact met ons op.

 

Meer opleidingen over: 

Meer boeken over: