Terug

Effectieve Communicatie

Onderschat nooit de invloed en impact van communicatie met je klanten, medewerkers, collega's en jezelf.

Communiceren met iemand is veel meer dan alleen maar een boodschap overbrengen. Het veronderstelt ook actief luisteren, goede vragen stellen en een aangepaste non-verbale communicatie.

Het geven van correcte en vooral nuttige feedback maakt ook deel uit van het communicatieproces. Bovendien is het vaak zo moeilijk om zelf met feedback of kritiek om te gaan zonder je aangevallen te voelen.

Na deze opleiding kan je:

  • Een boodschap helder en effectief overbrengen;
  • Actief luisteren naar anderen; 
  • De essentie van de boodschap achterhalen;
  • Gericht vragen stellen aan je gesprekspartner;
  • Beter omgaan met je eigen emoties en met die van anderen;
  • Gestructureerd en effectief feedback geven en ontvangen;
  • Je eigen non-verbale gedrag inzetten om je communicatie nog te versterken;
  • Het non-verbale gedrag van anderen beter begrijpen en hier positief op inspelen.


De doelgroep van deze opleiding:

Deze opleiding is geschikt voor iedereen die zijn mondelinge communicatievaardigheden wil verbeteren en een betere verstandhouding wil met zijn medewerkers, klanten, collega's en, niet onbelangrijk, met zichzelf.

Het programma:

  • Communicatie:
    • Het belang van non-verbale communicatie
    • Het onderscheid tussen inhoud en relatie
    • Je kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen
    • Een rapport maken in een gesprek
    • De presentatie bij je gesprekspartner
    • Het sturen van gedrag
  •  Luisteren, samenvatten en doorvragen
    • Actief luisteren naar je gesprekspartner
    • De essentie samenvatten
    • Vragen stellen
    • Doorvragen
  • Feedback geven en ontvangen
    • Constructief feedback geven
    • Feedback ontvangen zonder in de aanval of verdediging te gaan


Onze aanpak:

Dit is een echte doe training. We wisselen communicatietheorie af met praktijkoefeningen. Er wordt gewerkt met eigen en bijgevolg realistische businesscases. De oefeningen moeten voor een deel de bewustwording van het eigen communicatiegedrag teweegbrengen en voor een ander deel de communicatieve vaardigheden trainen. Je werkt gedurende de ganse training aan een persoonlijk actieplan.

Tussen de trainingsdagen door kan je wat je geleerd hebt meteen in de praktijk toepassen. De opgedane ervaringen bespreken we op de tweede dag met elkaar.

Meer weten over de opleiding?

Momenteel is er nog geen datum voor deze opleiding gepland, wenst u meer te weten neem dan contact met ons op.

 

Meer opleidingen over: 

Meer boeken over: